Inicjatywa powstała podczas Konferencji Borówkowej w roku 2016. Plantatorzy postanowili wspólnie promować 1 LIPCA jako datę rozpoczęcia sezonu. Pierwszym sukcesem było powszechne przekonanie, że „oto mamy swoje branżowe święto, mamy oficjalną datę rozpoczęcia borówkowego sezonu”. To od początku zasługa współpracy, zaangażowania grona osób i firm, które pracowały nad promowaniem Dnia Polskiej Borówki. Od 2017 roku Fundacje Promocji Polskiej Borówki wspiera firma Koppert Polska, od br. Polska Borówka oraz Bank BGŻ BNP Paribas S.A. To sprawdzeni partnerzy sukcesu polskiej borówki. W roku 2018 kampania „Lato z borówkami” była finansowana ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. To dobry przykład tego jak wiele można osiągnąć dzięki współpracy.

Celem kampanii jest promocja spożycia borówki i jej walorów. W 2018 roku po raz pierwszy działania były prowadzone przez cały sezon. Informacje o walorach borówki dotarły do 10 mln konsumentów. Popularyzowano jej właściwości antyoksydacyjne i określenie „owoc do zadań specjalnych”. Ukazało się ponad 170 tekstów na temat produkcji i zalet tych owoców. Borówka była obecna w wielu kanałach komunikacji, od telewizji śniadaniowej, najpopularniejszych stacji radiowych, poprzez opiniotwórczą prasą, magazyny kulinarne, po niezwykle popularne konkursy w mediach społecznościowych. Wybory najmłodszego plantatora, który otworzył sezon, obserwowało 100 tys. osób. W głosowaniu na najlepsze lody borówkowe oddano ponad 83 tys. głosów. Według powszechnej opinii promocja borówki jest dużym sukcesem całego środowiska. Kampanię „Lato z borówkami” realizuje Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw, a jej branżowym koordynatorem jest Fundacja Promocji Polskiej Borówki.

Cele branżowej promocji

Dzień Polskiej Borówki jest inicjatywą plantatorów. Promowany jest sukces, standardy produkcyjne, walory produkowanych w Polsce owoców oraz wspólnota celów, jaką udało się nam w ciągu ostatnich dwudziestu lat zbudować. To film z finału pierwszej edycji 2016 –

Od początku sądzimy, że warto komunikować początek LIPCA. Celem jest rozciągnięcie tzw. górki bluecropowej poprzez budowanie popytu już w LIPCU. Konsekwentnie pracujemy na rzecz obecności borówki w mediach. Borówka była w mediach informacyjnych w dniu 1 LIPCA. A docelowo chcemy być mediach lifestylowych, których LIPCOWE numery są sprzedawane już w końcu czerwca a opracowywane w maju. Borówka promowana jest jako coś na co się czeka, jak na początek lata czy początek wakacji. To wygodna przekąska, która spełnia wszystkie potrzeby nowoczesnego konsumenta. Wyjątkowo zdrowa i polska.

Polskość jest wyzwaniem dla producentów borówki wysokiej, do której przylgnęła u nas nazwa innego kraju. Polskość skutecznie budowały relacje z każdej kolejnej plantacji – w Nidku koło Wadowic, w Powielinie koło Serocka, Romanowi, Sompolno, w Grzymalinie koło Legnicy, Pustkowej Górze, Ozorkowie. Dlatego pokazywanie plantatorów i plantacji jest tak ważne.

Najważniejszym celem jest edukacja konsumentów. Musimy aktywnie budować rynek i bronić naszej rentowności. Jak? Podnosząc świadomość i wiedzę o tym na czym polega i ile wysiłku wymaga produkcja. Chcemy by konsumenci, a zwłaszcza dzieci, wiedzieli więcej na temat pochodzenia borówek i ich walorów. Celem jest powszechna świadomość 9 miesięcy pracy, jaką wkładamy by w LIPCU dysponować owocem. Chcemy pokazać co przeżywamy podczas przymrozków i burz. Tak by konsumenci lepiej czuli naszą pasje, fakt, że całymi rodzinami jesteśmy zaangażowani w produkcję i aby widzieli plantacje.

Patent na medialne otwarcie sezonu

Wybieramy najmłodszego w branży, który potem dokonuje uroczystej inauguracji sezonu. To już tradycja. Przekaz jest bardzo sugestywny – matka, plantatorka, jej skarb i borówki konsumowane przy akompaniamencie dietetyków i pediatrów. Historię na naszych oczach tworzył 10-miesięczny Staś Pieńko, syn i wnuk lubelskich plantatorów. Rozpoczął uroczyście sezon 2017. O ten przywilej rywalizował również z 10 miesięczną Jagodą Wichłacz, córką plantatorów ze wsi Kępno w woj. zachodniopomorskim. Oto film upamiętniający to wydarzenie –

 

W tym 2018 roku mieliśmy aż 4 bohaterów: Hania Talaga, córka Ani i Michała Talagów z plantacji w Grzybowie w gminie Magnuszew na Mazowszu. Maciej Chromiński, syn Eweliny i Adriana Chromińskich z miejscowości Karcze, gmina Zbuczyn, powiat Siedlecki. Leon Górniak, syn Katarzyny i Grzegorza Górniaków z Podlindowa, gmina Mszczonów na Mazowszu oraz 7-miesięczna Basia Milewska, córka Darii i Piotra Milewskich z Falbóg Wielkich w powiecie płońskim. 100 tys. ludzi w czerwcu obserwowało dwuetapowe wybory. Reprezentowanie branży dało uczestnikom satysfakcję i popularność. Branża pokazała pasjonatów, którzy stoją za polską borówką. Sympatyczną rywalizację wygrał Maciek Chromiński, który degustacją pierwszych owoców symbolicznie otworzył sezon.

1 lipca – Dzień Polskiej Borówki 2018

Na modnym warszawskim Targu Śniadaniowym odbyły się prezentacje walorów borówki, degustacje świeżych owoców i borówkowych przetworów. Plantatorzy od 3 lat budują w ten sposób znajomość daty rozpoczęcia zbiorów w Polsce. Wypromowali 1 LIPCA – Dzień Polskiej Borówki. Swoją konsekwencją przekonali media i handel. Praktycznym celem promocji jest budowa popytu latem. Sam tytuł kampanii – „Lato z borówkami” – pomaga realizować ten cel. W roku 2018 Dzień Polskiej Borówki był okazją do pokazania plantacji, na których trwał już zbór.

Święto owocu przybrało w tym roku swoją docelowa formę – wielkiego zaproszenia do sklepów. Plantatorzy zaprosili na degustacje w rekordową liczbę 630 miejsc w całej Polsce.

Lato z borówkami 2018

Sukcesem było pozyskanie sieci i zaproszenie konsumentów do sklepów w dniu 1 LIPCA. Pomogła pogoda, ale duże znaczenie miało partnerstwo sieci Lidl. Ten najlepszy marketer wśród detalistów zaprosił na borówki i pokazał, że można używać w komunikacji określenia „polska borówka”. Historia borówki będzie się dzielić na okres przed i po „zaproszeniu na polską borówkę” przez Lidla. Kwestią najbliższych 2-3 lat jest ukształtowanie zupełne nowych schematów zakupowych. Borówka jako „owoc przyszłości” i symbol zdrowego trybu życia jest do tego zadania dobrze przygotowana.

Dzień Polskiej Borówki – połączył konsumentów, plantatorów i dietetyków. Symboliczny początek zbiorów to naturalna okazja, by promować walory borówki. Był początkiem ofensywy informacyjnej i edukacyjnej. Celem była komunikacja walorów zdrowotnych, budowa świadomości czasu trwania sezonu. Budowa percepcji jakości naszych owoców, wizerunku polskich plantatorów jako producentów i promotorów zdrowego stylu życia. Zasięg kampanii w mediach tradycyjnych przekroczył 8,5 mln osób. Borówka była na ustach dietetyków i lekarzy. Zasięg fanpage’a 1 LIPCA przekroczył 1,25 mln.

 

2 września – Międzynarodowy Dzień Lodów Borówkowych

W sierpniu plantatorzy promowali lody borówkowe i lodowych rzemieślników. Branża jagodowa zaprosiła branżę lodową do wspólnej promocji. Odbyły się pierwsze wybory najlepszych lodów borówkowych.

W ramach przygotowań do Dnia Lodów Borówkowych miłośnicy lodów wybrali miasto i miejsce, w którym są najlepsze lody borówkowe. Oddano 83.657 głosów na 27 miast i 45 lodziarni. Zwycięzcą konkursu na najlepsze lody borówkowe została „Lodziarnia Pod Orzechem” w Baborowie, w woj. opolskim. Jej właściciel Pan Tomasz Szypuła, lodziarski mistrz Polski 2017, reprezentant kraju na Gelato World Cup 2018, wytwarza lody z lokalnych składników, wśród których jest borówka z plantacji koło Głubczyc.

 

Lokalne może być lepsze – to był nasz wspólny przekaz. Mają tego świadomość lodowi rzemieślnicy. Szukają dobrych producentów, lokalnych, sezonowych składników. Konkurs na najlepsze lody borówkowe stał się olbrzymim sukcesem. Lody okazały się produktem ważnym, za którym ludzie stanęli murem. Łącząc kompetencje produkcyjne oraz kreatywność mistrzów lodowego rzemiosła, razem, możemy produkować lody znakomitej jakości. Podobne jak rzemieślnicze piwowarstwo, produkcja rzemieślniczych lodów ma długie tradycje, rozwija się w Polsce dynamicznie i jest nastawiona na jakość. Branżową współpracę z rzemieślnikami należy traktować jako strategiczną. Pozwala zaprezentować walory owoców jagodowych bardzo szerokiemu gronu odbiorców.

Chcąc rozwijać produkcję, musimy edukować

Celem jest powszechne postrzeganie borówki jako owocu wyjątkowo zdrowego i uprawianego w Polsce. Edukację należy uznać za podstawę budowy rynku i obrony marż w dłuższej perspektywie. Warunkiem sukcesu jest wiedza o tym, skąd się coś bierze i ile pracy kosztuje.

 

Pokolenie milenialsów dysponuje obecnie dużą siłą nabywczą, ale różni się znacznie od starszej grupy konsumentów. Niewiele wie o tym, skąd się bierze żywność i jak się ją wytwarza. Dlatego warto skupić się na tym, aby pokazać, w jaki sposób produkowane są owoce wysokiej jakości i podkreślić rolę producenta w tym procesie. Walory zdrowotne są kluczem do wypromowania wyjątkowości borówki wśród indywidualnych konsumentów i właśnie dlatego jako plantatorzy powinniśmy aktywnie uczestniczyć w promocji. My wiemy jak wygląda produkcja, jak jest wymagająca, co jest w uprawie najciekawsze, a co najtrudniejsze – mówi Katarzyna Grzegrzółka, plantatorka, Przewodnicząca Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.

Dla konsumentów coraz ważniejsze jest pochodzenie żywności, wiedza kim są producenci, jak myślą, jakie wartości wyznają, jakim standardom hołdują. Wiedza przez kogo i jak jest produkowana polska żywność wzmacnia naszą tożsamość oraz wizerunek, czyli to jak postrzegają nas konsumenci i importerzy polskiej żywności.

 

– Branży potrzebna jest stała promocja pro-jakościowego podejścia, wysokich standardów produkcji. Dużym ryzykiem jest spodziewana nadprodukcja owoców niskiej jakości. Uboczny efekt popularności borówki i pojawienia się mniej doświadczonych producentów. Warto wspierać regionalne sukcesy produkcyjne, identyfikację z małymi ojczyznami, budować świadomość brandingową. Będziemy kontynuować promocję współpracy z branżami, które są potencjalnymi odbiorcami owoców jagodowych. Rzemieślnicze piwowarstwo, rzemieślnicza produkcja lodów. Czas też na pierogi – mówi Maciej Dolata, partner w agencji INSPIRE smarter branding, która od lat nadzoruje realizację projektów promujących polską borówkę.

Zaproszenie dla Ciebie

Mamy branżowy sukces, znakomity produkt o wybitnych walorach i wręcz modę na polską borówkę na świecie. Mamy też wyobraźnię. Wiemy, że edukacja jest podstawą budowy rynku i że teraz decyduje się tempo jego rozwoju za kilka lat. O tym myślimy dziś. To przyciąga do tej inicjatywy i buduje znakomitą opinię o plantatorach.

 

Podsumowanie tegorocznych aktywności w Jagodniku w materiale „Sukces kampanii Lato z borówkami”

Pełna dokumentacja na fanpage’u 1 lipca – Dzień Polskiej Borówki

Materiały na kanale YouTube – Dzień Polskiej Borówki

oraz na Instagramie #latozborowkami

Planuj swój udział już dziś. Już dziś prześlij zdjęcia swojej plantacje i opowiedz Polakom co jest najważniejsze i/lub najciekawsze w uprawie borówek. A dzieje się przecież dużo nie tylko latem!

Kontakt: Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk, +48 606 717 271, dzienpolskiejborowki@gmail.com