Konferencja Borowka 2019

Międzynarodowa Konferencja Borówkowa 2019, znakomitym przykładem współpracy

 

Delegaci aż z 27 krajów świata i przeszło 900 uczestników ogółem – taka właśnie była VII Międzynarodowa Konferencja Borówkowa. W tym roku odbywała się 7 i 8 marca w Jachrance, w Hotelu Warszawianka. Wydarzenie to potwierdziło, że producenci borówki potrafią ze sobą współpracować, by osiągać wspólne cele. Muszą to robić w dalszym ciągu – wyzwań w uprawie i handlu borówkami, pozostaje ciągle wiele.  

Wzywania w produkcji i nie tylko

To właśnie dzięki WSPÓŁPRACY w Polsce odbywa się spotkanie uznawane za najważniejsze w borówkowej branży. W tym roku VII Międzynarodowa Konferencja Borówkowa 2019 rozpoczęła się tak naprawdę już 6 marca, kiedy to we współpracy z firmami Bayer i Timac Agro Polska zorganizowaliśmy szkolenie zatytułowane „Wyzwania w ochronie i nawożeniu borówki”. Wzięło w nim udział 100 zaproszonych producentów borówki.

Swoją wiedza w pierwszym dniu Konferencji podzieliło się 14 prelegentów, wśród których nie zabrakło mówców zagranicznych. Był wśród nich dr Fumiomi Takeda, gość specjalny z USA który wskazywał jak można zbierać borówki mechanicznie, zachowując ich deserowa jakość. Okazuje się że dzięki rządowemu wsparciu w USA ciągle prowadzone są dalsze prace nad unowocześnianiem dotychczasowych kombajnów, tak by ograniczać uszkodzenia owoców podczas mechanicznego zbioru. Uprawiając borówkę, trzeba sobie zdawać sprawę jak zmieniają się koszty produkcji, o czym mówił plantator spod Dolecka – Mirosław Garliński. Z jego analizy ekonomicznej wynika że w ciągu 18 ostatnich lat koszty niektórych składowych produkcji borówki wzrosły diametralnie, np. trociny aż o 600%, koszty zbioru owoców o ponad 300%, a roboczogodziny netto – o 250 %. Co to oznacza? Że koszty produkcji borówki są już wysokie, a to oznacza że jeśli się nie utrzyma pewnego poziomu cen, produkcja tych owoców może być po prostu nieopłacalna. Co zatem robić? Trzeba promować borówki, jako owoce nie tylko smaczne ale również zdrowe.

Maciej Dolata z INSPIRE smarter branding podsumował dokonania ubiegłorocznej kampanii „Lato z borówkami”. Celem realizowanych przez ostatnie 3 lata działań była promocja walorów borówki i daty rozpoczęcia sezonu. Borówka postrzegana jest jako „owoc przyszłości”, synonim zdrowego, proekologicznego stylu życia. 1 lipca znany jest już szeroko jako początek zbiorów jako i Dzień Polskiej Borówki. W 2018 roku po raz pierwszy borówka była obecna w wielu kanałach komunikacji przez całe lato. Inicjatorem kampanii oraz branżowym koordynatorem jest Fundacja Promocji Polskiej Borówki. Kampanię realizował Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw oraz INSPIRE smarter branding, agencja która od lat wspiera środowisko producentów. Wraz ze Stowarzyszeniem Plantatorów Borówki Amerykańskiej zapowiedziano wspólną promocję borówki oraz idei „polskich superowoców”. Celem dalszej promocji będzie budowa nawyku jedzenia polskich borówek i innych owoców jagodowych w sezonie zbiorów. Nacisk promocyjny zostanie przesunięty z obszaru zdrowie na obszar beauty – korzyści dla samopoczucia i urody, jakie można osiągnąć poprzez regularne spożywanie owoców jagodowych.

Praktyczne doświadczenia w plenerze

Drugi dzień Konferencji odbywał się w plenerze na plantacji borówki w miejscowości Gutków, należącej do Państwa Krupińskich. Stosunkowo młoda plantacja bo zakładana od roku 2014, okazała się bardzo dobrym poligonem do pokazów cięcia borówkowych krzewów które poprowadzili Paweł Korfanty, szkółkarz i pasjonat borówki oraz Leon Schrijnwerkers – wieloletni szkółkarz i plantator borówki z Holandii. Ten ostatni pokazywał jak formować krzewy borówki odmiany Bluecrop, pokazywał, które pędy są najbardziej cenny, ile ich powinno w krzewie by zapewnić jakość owoców. Paweł Korfanty, wskazywał z kolei jak dbać o młode plantacje borówki, jak ciąć i traktować młode rośliny by uzyskać jak najszybciej dobrze plonujące plantacje. Narzędzia do cięcia krzewów borówki zapewniła firma Bahco. Również Mariusz Padewski, doradca techniczny z Fall Creek wskazywał jak prowadzić plantacje borówki. Zwracał tu uwagę na dobór odpowiedniej jakości materiału szkółkarskiego, gdzie dzięki dobrze rozkrzewionym roślinom w doniczkach, można szybko uzyskać dobrze plonujące plantacje, bez dodatkowych zabiegów. Nie obyło się więc na plantacji borówki bez wymiany doświadczyć i różnych poglądów związanych z traktowaniem borówkowych krzewów. Oprócz tego można było się zapoznać z ofertą firm oferujących różne rozwiązania na plantacje borówki począwszy od nawadniania (Milex i Vodatec), przez ciągniki (Kubota była głównym partnerem pokazów) oraz opryskiwaczy dedykowanych dla borówki (ZHU AGRO – Paweł Kaliński) i nwoych rozwiązań do niszczenia chwastów (Sadmasz ze szczotkarką firmy Aedes) oraz zapobiegania przymrozkom (pulsfogi prezentowane przez Brinkman). O szczegółach tych prezentacji już niebawem w czasopiśmie Jagodnik.

Kontakt i informacje:

  • Registration in english:
    + 48 664161991
  • Rejestracja uczestników:
    +48 662150117
  • Wystawcy i informacje:
    +48 608500501